Anneke Wenker

Running Bootcamp trainer en hardlooptrainer bij AAV’36

Op 15 januari geeft Anneke een Kick – off workshop over het trainingsprogramma Sportrusten.
Hier kun je meer over lezen op: https://www.facebook.com/RunHappy100/
———

Anneke aan het woord:
Hoe lang loop je al, en waarom ben je met de Sportrusten methode begonnen?
Dat gaat terug naar mijn kindertijd waar ik begonnen ben als pupil bij AAV’36.
Toen ik daar een aantal jaren later (als puber) stopte met trainen, ben ik altijd wel blijven hardlopen.
Rond mijn 25ste ben ik weer lid geworden ben bij AAV’36.
Ik deed altijd wel mee met wedstrijdloopjes en beoefende naast het lopen ook
andere sporten (nu nog steeds).
Vorig jaar, 2015, heb ik een periode gehad waarbij ik tegen ‘overtraining’ aanliep en ik kwam toen in contact met een leefstijl-coach.
Met hem heb ik bepaalde keuzes gemaakt en één daarvan was om met het schema van Sportrusten te gaan trainen naar de halve marathon van Terschelling (de Berenloop).
———
Is het niet zo dat je ook een keer “old school” een marathon moet hebben gelopen voor je
de Sportrusten methode toepast?
Mijn eerste marathon was in 2010. Die liep ik in Londen en dat was een bijzondere ervaring.
Alle klassieke fouten bij een eerste marathon heb ik zo’n beetje ervaren.
Te hard gestart, te veel op m’n kilometertijd gefocust, te weinig gedronken en te weinig
gefocust op het lopen omdat ik zo onder de indruk was van Londen en de vele mensen
langs het parcours. Eenmaal over de finish (04:49) heb ik uren bij de EHBO gelegen wegens uitdrogingsverschijnselen.
Mijn trainingen waren toen vrij saai, ik liep veelal zelfstandig en had een traditioneel schema via via gekregen.
“Men” zegt inderdaad dat je beter een keer “old school” een marathon gelopen moet hebben alvorens je met Sportrusten een marathon wilt gaan lopen.
Ik deel die mening niet. Als je voldoende ervaring hebt met lopen, en in goede conditie bent, zou
ik de uitdaging wel aan willen gaan om met jou het trainen met Sportrusten op te pakken.
———
Waarom heb je gekozen voor Eindhoven en waarom geen halve maar gelijk de hele?
Ik had al een positieve ervaring met het schema van Sportrusten voor de halve
marathon in 2015, wilde sowieso in Nederland de hele marathon gaan doen, en
het liefst in het najaar. Eerlijk gezegd kwam het er op neer dat Amsterdam Marathon
mij niet trekt en ik daarom dus de keuze voor Eindhoven gemaakt heb ?
Niet wetende dat dit een inspiratie was voor een aantal Alphen a/d Runners deze ook te
gaan doen.
———
Zit er verschil in de trainingen van de halve of hele marathon?
Ja, er zit wel verschil in en dit zit met name in het tempo waarop je je trainingen moet
afleggen. Sportrusten gaat uit van het trainen op je (halve) marathon hartslag.
Waar je bij traditionele schema’s je trainingen veelal aflegt op een tempo wat langzamer is dan je marathontempo, ligt met sportrusten het accent op trainen op het tempo (lees hartslag) waarop je je wedstrijd aflegt.
Dat is immers het tempo wat je de hele of halve marathon vol moet houden en daar moet je dan ook in trainen om beter te worden.
Dit betekent dat je tempo van je training naar de halve marathon hoger ligt dan het tempo van je training naar de hele marathon. Simpelweg omdat je een hogere hartslag minder lang volhoudt en je een lagere hartslag langer volhoudt.
Wat precies jouw hartslagzone is waarmee je een wedstrijd loopt, wordt berekend aan de hand van een veldtest.
———
Jouw Sportrusten marathon in Eindhoven was een succes, maar zijn er ook momenten geweest (in bijvoorbeeld de training) waar je het moeilijk vond?
Tijdens de marathon heb ik alleen maar genoten, en gevlogen.
Ik voelde me fysiek en mentaal super sterk, ik heb geen moeilijke momenten gekend.
Dit was anders in aanloop naar de marathon toe.
Mentaal had ik mijn onzekerheden, zeker omdat het schema geen lange duurlopen kent van 30/35km.
Waar ik in m’n lange trainingsweken een maximale afstand van 14km had afgelegd hoorde ik anderen praten over hun 28 kilometer trainingen. Ai, dan voelde ik wel wat twijfel.
Ik heb 2x een afstand van ongeveer 20 km getraind, hoewel dit in het schema niet hoeft.
Dit deed ik om me toch wat zekerder te voelen. Fysiek voelde ik me super goed, ik voelde me fit, energiek en had er zin in.
Aan de start van de marathon was ik er van overtuigd dat ik het gewoon ging halen.
———

Hoe vaak loop je?
Meestal loop ik 2x in de week nu ik niet meer in training ben voor een groot
evenement. 1x bij AAV, 1x zelf. Daarnaast train ik bij de Cross Gym (crossfit) en Hitgym (H.I.T. / krachttrainingen).
Ik train meestal 4x per week maar zou dit het liefst 5x willen doen.
Maar ja, werk en prive… dat lukt dus niet.
———
Wat is je mooiste wedstrijd loop of hardloop evenement?
Dat is toch wel de Berenloop (halve marathon) op Terschelling.
Al jaren ga ik met mijn moeder en zus een lang weekend naar Terschelling om op de laatste dag de Berenloop te doen.
Geweldig evenement, super gezellig en prachtig parcours.
Op de 2e plek staat wel de 20 van Alphen, home town wedstrijd, lekker ff knallen.
———
Wat is voor jou de mooiste afstand?
Eigenlijk wel een 10 km omdat je je daarin lekker leeg kunt lopen, maar ook een halve vind ik mooi.
Precies zo doseren zodat je aan het einde nog kunt versnellen.
———
Hoe ben je bij Alphen a/d Run terecht gekomen?
Via Richard. Hij trainde toen nog bij AAV’36 en ik hoorde “ze” praten over een evenement waar ze met een groepje heen zouden gaan.
Dit klonk leuk, vooral de bekende “derde helft”…. Richard heeft me toen online toegevoegd aan de groep.
———

Wat maakt het team zo leuk?
Dat is voor mij de toegankelijkheid. Laagdrempelig bewegen voor iedereen en met iedereen.
———
Op welke prestatie of PR ben je het trotst?
Dat is toch wel mijn Marathon in Eindhoven in 3:59:26
———
Wat wordt je volgende Sportrusten Marathon?
Voorlopig staat er geen marathon op mijn bucket list.
Wel ga ik voor de verandering eens de 10km bij de 20vA lopen (ipv de 20) en dat met het schema van Sportrusten specifiek voor 10km.
Toch eens proberen de 10km in 45 minuten te rennen.
———
Wie is jouw sport-held?
Eerlijk gezegd heb ik die niet. Ik vind alle Nederlandse atleten in de atletiek echt toppers.
Als ik zou moeten kiezen dan toch Martina vanwege zijn positieve attitude of Daphne vanwege haar strijdlust.
Met een zoontje van 5 jaar thuis, vind ik Ronaldo en Messi ook ineens beste helden 😉